Thursday, November 11, 2010

Coincidence or Faith

12

Heart and brain do the works:

What I realized yes life full with coincidences especially mine..

Lagi2 lately ni, when I get so close to certain people.

Towards my GFs – we always tends to speak and think the same things ..yeah true things “bitches think alike” I guess..weee ;P

Towards my BFs – I’ll get sick out of nowhere..Till I facebooking or texting, then I get to know he was SICK too..duh~ plus he always being around where I am about..Coincidence la sgt…huuu

Towards my ownself – as for eg: like today , I am still not well; as my new routine; I’ll check up my 100 pieces of quotes given by En.Chomel..and guess what..it stated there :

“Be strong!No matter how hard the battle goes, Faint Not - Fight On!Tomorrow comes the song.”

So into me.

But read this..there is no such things in life as “coincidence” ..yet it’s a faith done by HIM…tiada kata ‘kebetulan’ dalam kamus ISLAM.

“Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.” (Al Baqarah(2):255 - Ayat Kursi)

Lalu perhatikan juga ayat berikut,“Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lohmahfuz). (Al An’aam(6):59)

Berawal dari sebuah diskusi kecil dg teman, ternyata dlm kehidupan yg kita jalani kita sering merasa seperti adanya suatu kebetulan yg ditakdirkan.

Itulah kemampuan kita memahami hidup ini, sampai tak mampu kita pikir,tak pernah terbayangkan akan tersketsa seperti ini,, sehingga kita sederhanakan jadi kebetulan.

Tapi sesungguhnya, ALLAH lah yg merancang kehidupan ini begitu indah, antara kebahagiaan, kesenangan, dan ujian,, untuk membuat hidup kita semakin indah dan bermakna.

Oh,sesungguhnya Wahai Tuhanku Yang Maha Agung, semua ini adalah takdir yg kusangkakan sebuah kebetulan.

No comments: